Gry

Postać Wiedźmina

http://s.cdaction.pl/obrazki/wiedzmin-3-dziki-gon-gameplay-nowy-e3-2014_176hf.jpgWiedźmin – postać stworzona przez polskiego pisarza fantasy Andrzeja Sapkowskiego.

 

Wiedźmini pojawiają się m.in. w tzw. cyklu wiedźmińskim, na który składają się dwa zbiory opowiadań: Ostatnie życzenie i Miecz przeznaczenia oraz pięciotomowa „Saga o wiedźminie”. Wiedźmini zrzeszeni są w bractwie i zajmują się odpłatnym zabijaniem potworów zagrażających bezpieczeństwu ludzi. Głównym bohaterem cyklu jest wiedźmin Geralt z Rivii.

Charakterystyka

Selekcja

Wiedźminami zostają przede wszystkim dzieci, które zostały przyznane wiedźminom przez tzw. Prawo Niespodzianki – zawsze chłopcy, z jednym wyjątkiem – księżniczką Ciri, uczoną przez wiedźminów, jednak nie poddaną Próbie Traw. Wiedźmini wierzą, że kiedyś uda im się znaleźć takie dziecko i nie będzie ono musiało przechodzić żadnych prób ani mutacji, by stać się wiedźminem. Młodzi wiedźmini trenowani są od najmłodszych lat w sztuce walki, a ich organizmy są poddawane daleko idącym przemianom genetycznym dzięki magicznym eliksirom (tzw. Próba Traw), w celu przygotowania ich do walki z potworami (organizmy wiedźminów nabywają także nowe możliwości, jak na przykład kontrola nad odruchem źrenicznym, wyostrzone zmysły, zwiększony refleks i wytrzymałość). Większa część kandydatów umiera w czasie zabiegów.

Skutkiem ubocznym zmian jest bezpłodność, często oszpecenie twarzy i czasami utrata pigmentu, przez co wiedźmin staje się albinosem, jak Biały Wilk – Geralt z Rivii. Skutki uboczne mogą być różnorodne. Wiedźmini są w stanie korzystać ze szczątkowej magii za pomocą specjalnych znaków magicznych, które są uaktywnianie nie przez słowa lecz przez odpowiednie złożenie palców i wyjątkowo silną koncentrację.

Trening

Wiedźmiński trening uczy tłumienia emocji (również dzięki eliksirom), co sprawia, że wielu ludzi postrzega wiedźminów jako pozbawionych uczuć. Uczy również szybszego (oraz cichszego) od innych stworzeń poruszania się, co jest podstawowym atutem każdego wiedźmina. W czasie szkolenia wiedźmini uczą się również wszystkiego o potworach, z którymi może im przyjść walczyć, prostej magii (znaki wiedźmińskie) oraz wytwarzania eliksirów, które krótkotrwale podnoszą ich sprawność w walce (jakkolwiek źródła nie wspominają czy wiedźmini rzeczone eliksiry wykonują własnoręcznie). Jedyna wzmianka o produkcji eliksirów występuje w czasie leczenia wiedźmina w świątyni Melitele w Ellander u Nenneke, podczas którego to właśnie Nenneke uzupełniła Geraltowi eliksiry. Każdy wiedźmin posiada magiczny amulet, który ostrzega przed obcą magią i niebezpieczeństwami, stanowi znak rozpoznawczy oraz cechowy.

Próby

Wiedźmiński uczeń może zostać poddany zarówno jednej próbie, jak i trzem:

  • Próba Traw – najsławniejsza z wiedźmińskich Prób przeprowadzanych na młodych chłopcach, mająca na celu dać wiedźminowi jego nadludzkie zdolności i zmieniająca oczy z ludzkich w kocie. Wywołuje wśród czarodziejów wiele kontrowersji, ze względu na to, że przeżywa statystycznie tylko czterech na dziesięciu chłopców. Nie wiadomo dokładnie na czym polega, ani o jakie „trawy” chodzi. Jest to tajemnica wiedźminów.
  • Próba Snów – Próbie tej poddawano tylko dzieci, u których nie było pewności co do całkowitej mutacji – miała ona na celu sprawdzenie, czy kandydat na wiedźmina pamięta coś z czasów przed Próbą Traw.
  • Próba Gór – nie zawsze była używana, korzystano z niej gdy nie było wiadomo czy kandydat na wiedźmina został w pełni mutantem – tylko wiedźmin mógł przeżyć Próbę Gór.

Tylko Próba Traw jest potrzebna do zostania wiedźminem – reszta służy w przypadku podejrzenia o niepełną mutacje.